اصول طزح و نقش قالی های عشایر بختیاری فارسان( به تفکیک منطقه جغرافیایی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
- نویسنده سوگند شبانی بروجنی
- استاد راهنما علی وندشعاری محمدرضا زارعی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
عشایر بختیاری منطقه ی فارسان ؛ که مناطقی چون باباحیدر ، فیل آباد ، جونقان ، ده چشمه و گوجان را دربر میگیرد ؛ عشایر کوچ رو ، عشایر نیمه کوچ رو و عشایر یکجانشین را شامل می گردد که قالی مناطق عشایر کوچ رو و نیمه کوچ رو به نام قالی لری و قالی عشایر یکجانشین به نام همان منطقه شناخته می شود.قالی های عشایری این منطقه دارای نقوش شکسته می باشند ، که اکثرا گیاهی ، حیوانی ، نمادین ، انسانی و ... هستند که به صورت انتزاعی و خلاصه شده بر سطح قالی نقش بسته اند که در کل طرحهای لچک- ترنج ، خشتی ، قابی و ترنجی را شامل می شوند. اطلاعاتی که در زمینه ی قالی های عشایر این منطقه جمع آوری گردیده است به شیوه ی میدانی و بعضا کتابخانه ای می باشد. هر ایل و طایفه متشکل از واحدهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خاصی بنام تیره است که به دلایل اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بسیار همیشه یکپارچه و ثابت نمانده و چه بسیار تیره های یک ایل که به هم پیوسته و در یکدیگر ادغام شده و یا از هم پراکنده گشته و به طایفه ها و ایلهای دیگر متصل شده اند. این سیر همچنان وجود دارد و به همین سبب بازشناسی قالی های این سرزمین کاری دشوار است. برای همین انتساب قاطع یک قالی به یک ایل امکان پذیر نیست و ناچار باید آن را به یک ناحیه یا حوزه ی بافندگی منسوب کرد و مثلا آنرا قالی عشایر بختیاری خواند. بازشناسی قالی عشایری یکطرف و کمبود آن در طرفی دیگر. کمبودی که تحصیل فرزندان و عدم رغبت آنها برای یادگیری بافت قالی ، سوءاستفاده دلالان ، انتخاب زندگی یکجانشینی مزید بر علت شده اند. نقوش اصیل قالی های عشایری علاوه بر آنکه نمایانگر نقشمایه های کهن و ناب عشایری است ، نشان دهنده ی پیوند دیرینه ای است که میان این هنر و سایر هنر- صنعتهای سرزمین باستانیمان دارد. نقوشی که به نقوش سفالینه های شوش ، سیلک و ... برمی گردد. کلید واژگان: طرح ، نقش ، نماد ، اصول
منابع مشابه
مقدمه ای بر زیبایی شناسی نقش و رنگ گلیم های عشایر بختیاری
نبوغ هنری و کیفیات زیبائیشناختی عشایر ایران خاصه عشایر بختیاری را میتوان بر پهنة دستبافتههای ایشان جستجو کرد. از این حیث گلیم، الگوئی در خور توجه و شاخص است. این هنر-صنعت پر پیرایه جولانگاه نقش و رنگ دنیای خیالین مردمانیست که هیچگاه از هنر استفادة ابزاری نکردهاند؛ نه برای ابلاغ باورها و پنداشتهایشان و نه برای بدست آوردن بازار و سلیقة مخاطب و مشتری محصولاتشان. نقش و رنگ گلیم عشایر بختیاری ب...
متن کاملشناسایی و تفکیک رخساره های ژئومورفولوژی منطقه سبزوار با استفاده از سنجشازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی
چشم اندازهای ژئومورفولوژی پایه و اساس بررسی های منابع طبیعی حوزه های آبخیز به شمار میرود. زیرا که این مناظر تحت تأثیر عوامل بسیاری مانند آبوهوا، خاک، هیدرولوژی، محیط زیست، زمینشناسی و غیره هستند. در این پژوهش، منطقه سبزوار با روند ژئومورفولوژیکی متنوع از کوهستان تا پلایا انتخاب گردید تا با استفاده از سنجشازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی رخسارهای ژئومورفولوژی آن شناسایی و تفکیک گردد. برا...
متن کاملمطالعة مردمشناسی وریسبافی عشایر بختیاری
در جامعة امروزی پیشرفت فناوری و تغییر سبک زندگی باعث شده برخی از اشیا کاربرد گذشته خود را نداشته باشند، اما همواره بهعنوان محصولات فرهنگی دارای ارزش باشند. یکی از این محصولات فرهنگی وریس بختیاری است که با توجه به تحولات سبک زندگی عشایر بختیاری دیگر کاربری ندارد، اما از حیث زیبایی و ارتباط با ابعاد فرهنگی اجتماعی جامعة عشایر دارای اهمیت است. در نتیجه مطالعة آن در راستای گشودن لایههای پنهان فر...
متن کاملاصول زیباییشناسی در قالی خشتی چالِشتُر
Abstract: Beauty of design, inscription, color and weaving quality are the most factors which made Chaleshtor lozenge carpet to be famous internationally since past times. Hence it is necessary, while identifying beauty factors, to classify, define and introduce them. Therefore native aesthetics and their subsets will be investigated in two main branches: a: visual aesthetics and b: sensori...
متن کاملبررسی نقشمایه درخت بید مجنون در قالی «نقش خشتی» استان چهارمحال و بختیاری
The motif of tree is one of the most important and original motifs of decoration and mysticism in human’s art. Different kinds of plants and trees that may be considered as the symbol of “the prayer human” can be found in many historical works in Iran and other parts of the world; each expressing a special meaning and sometimes multiple meanings. “Weeping willow” i...
متن کاملنقش قالی در آیین های سوگواری خراسان
آیین ها و رسوم همواره از عقاید، فرهنگ و تاریخ ریشه می گیرند، مانند آیین های سوگواری که از عقاید کهن بر می خیزند. یکی از سنت های سوگواری در خراسان، پهن کردن قالی بر روی قبر است که هنگام جمع آمدن افراد بر گرد قبر متوفی و در روزهای مناسبتی انجام می شود. قالی نیز به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین هنرهای سنتی ایران، وجه دیگر این آیین است که بر اهمیت آن می افزاید. محور و هدف این پژوهش، مفهوم قالی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023